Por: Luis Miguel González López es economista y miembro de ATTAC.

El pasáu mes de payares el Bancu d’España (BdE) publicó los resultaos de la Encuesta Financiera de les Families (EFF), ferramienta de gran valor para conocer la estructura y composición de la renta y patrimoniu de les families del país. Sicasí y pesar de ser una bona radiografía de la situación económica de la ciudadanía, malapenes tien repercusión nos principales medios de comunicación. Inclusive llama l’atención qu’el mesmu BdE, tan gayasperu siempre a la hora de presentar resultaos d’estudios qu’encamienten la contención salarial o l’allongamientu de la edá de xubilación, nun convoque a la prensa pa presentar los resultaos d’esta encuesta.

Lo cierto ye que les resultaos de la encuesta ufierten poques sorpreses. La medría de la desigualdá, sobremanera la de patrimoniu, ye escandalosa y nun se detien. El patrimoniu medianu, que ye aquel valor que dixebra en dos grupos iguales a les families españoles según el so patrimoniu, menguó dende los 157.400 euros de 2011 a los 115.100 euros de 2017. Sicasí, la media de patrimoniu recuperóse llixeramente en 2017. El mesmu BdE reconoz qu’esta diverxencia ente la evolución de la mediana y la media vien de la medría del patrimoniu del decil más altu de riqueza, esto ye, a la desigualdá: “La evolución de la riqueza mediana puede diferir de la riqueza media cuando la crecedera de la riqueza amestada concentrar na parte cimera de la distribución” (EFF del BdE). Pongamos un exemplu cenciellu: supongamos un país nel que viven 9 families con un patrimoniu de 1000 euros caúna. Nesta situación la media y la mediana van coincidir y van ser de 1000 euros. Pero si nesti país hipotéticu apaeciera una familia nueva con un patrimoniu de 10 millones d’euros, la media pasaría a ser de 1.000.900 euros ente que la mediana siguiría siendo de 1000 euros. Nestos casos, nos qu’apaecen valores desaxeradamente alzaos pa un númberu amenorgáu de families, ye muncho más fayadizu utilizar la mediana p’averase a los valores típicos de la distribución. Esta ye la razón pola que n’España la media de patrimoniu aumenta mientres la mediana amenorga.

Esta desigualdá faise patente al revisar la distribución de patrimoniu por deciles de riqueza. El 75% de les families con menos patrimoniu, prácticamente perdieron patrimoniu mediu y medianu dende 2011 hasta 2017, mentes que n’esi mesmu períodu, el 10% de les families más riques foi ganandolu pali que pali. Como novedá, les families que s’atopaben ente’l 75-90% de families más riques, fueron a aumentar los sos patrimonios medios y medianos dende 2014. Tal paez que la recuperación empieza primero polos de riba. Masque ye verdá qu’ente’l 25% de les families más probes del país, paez producise xuna meyora dende 2014, esta ye tan llindada que se fai hasta porcaz referise a ella como meyora. Nun lleguen a averase a los valores de patrimoniu de 2011 y, amás, el so patrimoniu mediu sigue siendo negativu.

La desigualdá na renta apenes sufrió variaciones dende 2011. El 25% de les families que menos ingresen siguen teniendo xuna renta mediana 10 vegaes inferior al 10% de les families que más ingresen. Pero onde la desigualdá faise tan evidente como alarmante ye nos valores de patrimoniu. El patrimoniu medianu de les families más riques ye 1386 vegaes mayor que’l patrimoniu medianu del 25% de families más probes (en 2011 yera 125 vegaes mayor). Esta medría de la desigualdá de patrimoniu nun nos debería pillar por sorpresa yá que l’economista francés Thomas Piketty alvirtió del enclín nel añu 2013 na so obra El Capital nel Sieglu XXI. Nesti llibru esplícase que les desigualdaes de patrimoniu son mayores que les desigualdaes de renta, y amás añedir que les desigualdaes de patrimoniu, en dómines de baxa crecedera económica, yeren producíes pol mecanismu xurídicu de la sucesión hereditaria.

Si aceptamos que l’heriedu sía’l principal factor esplicativu de la riqueza de les families y, de la mesma, aceptamos los datos que nos ufierta la EFF del BdE de que mayores niveles de riqueza de les families impliquen mayores niveles de renta, taríamos plantegando una seria torga a toes aquelles persones que defenden que vivimos nuna sociedá meritocrática na que los niveles d’ingresos dependen del nivel de trabayu y esfuerzu personal de los individuos.

El reproche social escontra la desigualdá na distribución de la renta o’l patrimoniu nun tien por qué venir puramente xustificáu por motivos d’ética o xusticia, sinón tamién por eficiencia económica. La EFF del BdE amuésanos que les medríes de renta y patrimoniu tán produciéndose puramente nes families más riques. Al contrariu qu’el 75% de les families menos fanegueres, que destinen la mayor parte del so patrimoniu a la vivienda habitual, les families más riques son les que más inverten n’activos financieros, esto ye en bolsa y n’otros mercaos secundarios. Estos mercaos nun sirven más que p’afitar los precios de los valores qu’ellí s’axusten (solo’l 25% de los activos d’estes families son acciones ensin cotizar o participaciones empresariales), polo qu’estes inversiones nun taríen sirviendo pa crear texíu granible. De fechu estes actividaes especulatives taríen drenando recursos a la economía real.

Per otru llau ta l’efectu sobro la recaldación de la Facienda Pública. Según la EFF del BdE, les acciones, participaciones y otros preseos de patrimoniu que los sos rendimientos tributen na ventaxosa tarifa de rentes del aforru del IRPF, tán en posesión, principalmente, del 10% de families más riques. Si a esto sumámos-y les continuos amenorgamientos n’impuestos que gravan la riqueza como son l’impuestu sobro sucesiones y donaciones o l’impuestu sobro’l patrimoniu, atopamos con que bona parte de la presión fiscal va concentrase sobro’l 75-90% de la población con menos renta y patrimoniu.

Esta creciente concentración de patrimoniu añedida a los continuos amenorgamientos fiscales que gravan la riqueza nuna economía como la española, puede llevanos a convertinos nuna economía atrasada, intensiva en mano d’obra y con altos niveles de delda, especialmente delda esterna. Esto derívase de la situación específica del nuesu país y del contestu nel que s’haya: llindada capacidá de la política fiscal pola Llei d’Estabilidá Presupuestaria, política monetaria vencida al Bancu Central Européu, llibertá de movimientu de capitales nuna UE ensin una harmonización fiscal digna de tal nome, un déficit crónicu de la balanza comercial y xuna de les presiones fiscales más baxes de la UE.

Merecen una  mención especial les families nueves menores de 35 años. Los datos de la EFF del BdE son tan demoledores pa esti sector que ye necesaria tratlo aparte. Nel añu 2011, el patrimoniu medianu de los mozos menores de 35 años yera de 71.600 euros y el mediu de 106.700 euros. En 2014, tuvieron xuna bien acusada baxada a 4.900 euros y 83.500 euros respectivamente. En 2017 coser nun ameyoró prácticamente nada: la mediana sigue casi igual, nun valor de 5.300 euros, y la media inda baxó más hasta asitiase en 47.300 euros. Anque ye verdá que los niveles de renta en 2017 tán penriba de los de 2014, siguen siendo inferiores a los de 2011, inclusive a los de 2008. La situación de les families nueves n’España evidencia una serie de contradicciones nos discursos oficiales qu’esta encuesta ayuda a acolumbrar. Nun ye coherente afirmar too seguio que n’España tenemos la xeneración de mozos meyor preparada de la hestoria y coles mesmes dici-yos que los sos salarios nun pueden xubir porque tienen baxa productividá. Ye ciertu que la productividá non solamente depende de los niveles de formación de los trabayadores, pero tamién ye verdá que si la baxa productividá eso nun ye achacable al factor trabayu, entós yá namás quedaría mirar pal factor capital. Si a les empreses abulta-yos más baratu’l factor trabayu que’l factor capital, nun van tener incentivos a invertir nésti últimu. El resultáu d’esti fechu ye la configuración d’una economía atrasada, de baxos salarios y mercáu internu ablayáu. Amás, tan desproporcionáu esfuerzu solicitáu pola economía española a estes families pinta como un bon factor esplicativu de la baxa natalidá n’España y del so crecimientu vexetativu negativu. El que suscribe estes llínees nun comparte’l catastrofismo sobro la baxa natalidá de les families nueves españoles. Que munchos mozos españoles nun quieran ser padres porque sía xuna faceta ensin encaxe dientro del so proyectu vital, nun tendría de ser un problema si la población puede remocicase per otres víes cómo la inmigración. Lo que sí tien de ser motivu d’alarma ye que munches pareyes nueves nun tengan fíos, entá queriéndolos, por motivos económicos. Lo que evidencian los datos ye que les families nueves tienen pocos recursos, los niveles de paru de la economía española son de los más altos de la UE, el preciu de la vivienda n’arriendu ta peles nubes y la vivienda en propiedá nun ye xuna opción porque les entidaes financieres tán solicitando xuna capacidá d’aforru previo pa conceder hipoteques de la qu’escarecen estes families (amás de que la estabilidá llaboral ye más malo de consiguir agora qu’a principios de la crisis). A última hora, nun se dan les condiciones económiques óptimas por que los mozos tomen xuna decisión tan importante pa les sos vides como la de ser padres.

Otros puntos interesantes de la EFF del BdE son la relación del nivel de delda cola renta y el patrimoniu o la relación ente’l valor del patrimoniu familiar y el valor de la vivienda habitual, que tienen de valorase con atención a la de faer un analís ciertu sobro la situación de les families n’España.

Si finalmente n’España vamos tener un gobiernu progresista con alta sensibilidá social, los datos d’esta encuesta tendríen d’utilizase como métodu d’evaluación de les polítiques social y económicu que s’implementen. Ye ciertu que pa camudar los enclinos de variables como renta (y sobremanera patrimoniu), nivel d’endeldamientu o la situación de los mozu precisen cambeos de caláu na estructura económico y social del país ya inclusive de la redolada supranacional nel que se desendolca l’actividá económica. Toos estos cambeos riquen tiempu p’adoptase y pa ver les sos resultancies. La próxima EFF del BdE va publicase dientro de trés años. Aquel día esperemos poder llevanos xuna prestosa sorpresa.

 

Pin It on Pinterest

Share this
X